تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 آبان 1401
آیا قد توسط ژنتیک تعیین می شود یا عوامل محیطی موثرند؟

  آیا قد توسط ژنتیک تعیین می شود یا عوامل محیطی موثرند؟

امتیاز: Article Rating

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در حدود هشتاد درصد موارد قد افراد توسط توالی های DNA به ارث رسیده تعیین می شود. اما اینکه کدام ژن ها مسئول هستند در مرحله تحقیقات است و در برخی موارد عنوان شده DNA موجود در میتوکندری نیز در تعیین قد موثر است. از آنجا که قد توسط انواع ژن های مختلف تعیین می شود ، پیش گویی دقیق اینکه قد نهایی یک کودک چه خواهد شد بسیار سخت است. علاوه بر عوامل ژنتیکی موثر در قد نهایی ، فاکتورهای محیطی نظیر وضعیت تغذیه ای مادر طی بارداری ، سیگار کشیدن مادر و تغذیه در کودکی و مراقبت های درمانی و پزشکی در افزایش قد موثرند. رژیم غذایی موثر جهت افزایش قد شامل مصرف رژیم حاوی مواد پروتئینی نظیر مصرف گوشت ، مرغ و غذای دریایی و حبوبات و آجیل ها و غذاهای غنی از کلسیم توصیه می شود. همچنین خواب کافی و ورزش منظم در افزایش قد موثر می باشند.

 

تاثیر داشتن رژیم غذایی متعادل در افزایش قد

این مورد یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش قد است، زیرا داشتن یک رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سال های رشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی متناسب با این هدف باید شامل موارد زیر باشد: 

  • میوه های تازه
  • سبزیجات متنوع و تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین ها
  • لبنیات
  • ویتامین D

استفاده مناسب از مکمل ها

فقط چند مورد خاص از مکمل ها وجود دارند که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک تر شدن استخوان ها در بزرگسالان می شود. به طور مثال در افرادی که شرایط خاصی دارند و این شرایط بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تاثیر می گذارد، ممکن است پزشک برای آن مکمل حاوی HGH مصنوعی را تجویز کند. بنابراین باید از استفاده کردن مکمل هایی که وعده افزایش قد می دهند، خودداری شود زیرا مکملی که بتواند به طور مستقیم موجب افزایش قد در سنین بعد از رشد شود، وجود ندارد و مصرف مکمل ها معمولا در دوران رشد توصیه می شود.  

اشتراک گذاری
تصاویر
  • آیا قد توسط ژنتیک تعیین می شود یا عوامل محیطی موثرند؟
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت