تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 خرداد 1402
HLA Typing جهت ‍‍ پیوند

  HLA Typing جهت ‍‍ پیوند

امتیاز: Article Rating

آنتی ژن های لکوسیت انسانی (HLAs)  مولکولهای سطح سلول هستند که در تمام سلولهای هسته دار یافت می شوند. هر فرد مجموعه ای از این آنتی ژن ها دارد که نیمی از آنها از هر والد به ارث رسیده است.

ژن HLA مسئول ساخت آنتی ژن می باشد. حال هرگونه ایراد و اختلال در این ژنها می تواند موجب اختلال در ساخت و عملکرد HLA شود که این امر برابر است با ایجاد مشکل در عملکرد سیستم ایمنی فرد، به خصوص عدم توانایی  تشخیص ویروس ها وباکتری ها.

تفاوت در آنتی‌ژن‌های HLA می‌تواند باعث پس زدن پیوند از سوی بدن شود. به همین دلیل ممکن است داروهای مختلفی برای کمک به سرکوب سیستم ایمنی گیرنده به منظور به حداقل رساندن امکان پس زدن پیوند تجویز شود. هرچقدراین قرابت بیشتر باشد پاسخ به پیوند بیشتر است  و خطر عارضه پس از پیوند به نام بیماری پیوند علیه میزبان  (GVHD) ایجاد نمی شود.

نقش اصلی مولکول های HLA در تنظیم پاسخ ایمنی است برای مثال در هنگام پیوند، فرد دهنده باید با فرد گیرنده سازگاری بافتی داشته باشد که جهت تایید این موضوع باید HLA Typing   انجام می شود.

سیستم ایمنی بدن از این نشانگرها برای تشخیص اینکه سلول ها در بدن ما فعالیتی دارند یا خیر استفاده می کند. برای مثال:

پیوند کلیه : بررسی  HLA همسان برای فرد اهدا کننده با افراد در لیست انتظار پیوند کلیه

پیوند سلولهای بنیادی خون ساز: درجه تطابق HLA بین اهدا کننده و گیرنده تأثیر معنی داری بر خطر بروز عوارض جانبی جدی مرتبط با این فرآیند دارد.

جهت پیوند مغز استخوان یا بند ناف: که در این رابطه  MHCحاوی بیشترین اطلاعات برای عرضه مناسب آنتی ژن ها می باشد که درسطح تمام سلول های هسته دار بدن وجود دارند و بهترین گزینه برای بیماران مبتلا به لوسمی لنفوم و کم خونی داسی شکل می باشد.

اختلاف آنتی ژنی در خویشاوندان کمتر است ولی با اين حال حدود 70% بيماراني كه نياز به پيوند دارند دهنده مناسب را در خانواده شان ندارند . بنابراين اگر فردي دهنده نداشته باشد بايد به دنبال استفاده از نمونه فرد غير خويشاوند و يا واحدهاي خون بندناف سايرين باشد . بنابراین افرادی که می خواهند پیوند عضو و پیوند سلول های بنیادی خون ساز دریافت نمایند  به خصوص در افراد با سنین بالا توصیه می شود که این آزمایش را انجام دهند.

روش های انجام تست HLA : سرولوژی .  فلوسایتومتری . مولکولی به صورت STR-PCR

نمونه مورد نیاز: نمونه خون کامل در ضد انعقاد EDTA. نمونه مغزاستخوان، مایعات بافتی

 

اشتراک گذاری
تصاویر
  • HLA Typing جهت ‍‍ پیوند
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت