تاریخ انتشار: یکشنبه 09 بهمن 1401
دستاورد بزرگ دانشمندان برای معکوس کردن پیری

  دستاورد بزرگ دانشمندان برای معکوس کردن پیری

امتیاز: Article Rating

یک استاد ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد و تیمش این باور را به چالش کشیده اند که عامل اصلی پیری جهش های ژنتیکی در DNA است. آنها دریافتند که نه تنها می‌توان سرعت پیری موش‌ها را افزایش داد، بلکه می‌توان روند پیری را به عقب برگرداند.

نویسنده ارشد مقاله، دیوید سینکلر، می گوید: «ما معتقدیم مطالعه ما اولین مطالعه ای است که تغییرات اپی ژنتیکی را به عنوان محرک اصلی پیری در پستانداران نشان می دهد.

وی مدعی است آنچه باعث پیری می‌شود، واردشدن آسیب به سلول‌ها نیست، بلکه عدم دسترسی آن‌ها به اطلاعات و ناتوانی در خوانش DNA اولیه است که باعث می‌شود سلول‌ها دیگر نتوانند به‌درستی عمل کنند.

این فرایند در حالت عادی تحت تأثیر آلودگی و فعالیت‌هایی مثل مصرف دخانیات، رژیم‌های غذایی ناسالم یا کمبود خواب است.

اگر علت پیری به این دلیل بود که یک سلول پر از جهش می‌شد، پس برگشت سن ممکن نبود. اما اینکه می‌توانیم روند پیری را معکوس کنیم، نشان می‌دهد که بدن ما یک نسخه پشتیبان از دوران جوانی ما را در خود نگه می دارد که می توان آن را برای بازسازی تحریک کرد وبه عبارتی مثل نرم‌افزار باید راه‌اندازی مجدد شود.»

در موش‌ها، او و تیمش راهی برای راه‌اندازی مجدد سلول‌ها ابداع کردند تا نسخه پشتیبان دستورالعمل‌های اپی ژنتیک را دوباره راه‌اندازی کنند و اساسا سیگنال‌های خرابی را که سلول‌ها را در مسیر پیری قرار می‌دهند، پاک کنند. آنها با ایجاد شکستگی در DNA موش های جوان، اثرات پیری را بر روی اپی ژنوم تقلید کردند .

از ترکیبی از سلول‌های پوست انسان، سلول‌های بنیادی ساختند و آن‌ها را به چشم کور موش‌ها وارد کردند. این کار نه‌تنها باعث بازیابی قابلیت بینایی آن‌ها شد، بلکه توانمندی‌های مغز، ماهیچه‌ها و کلیه را هم تا حد زیادی به سطح سنین جوانی این موجودات برگرداند.

در واقع توانستند بدون نیاز به جهش ژنتیکی، حرکت پیری را تغییر دهند.

سینکلرمی‌گوید: «ما نمی‌دانیم جوان‌سازی واقعاً چگونه کار می‌کند، اما می‌دانیم که کار می‌کند. حالا، وقتی یک فرد مسن را می‌بینم، به آن‌ها پیر نگاه نمی‌کنم، فقط به‌عنوان کسی که سیستمش نیاز به راه‌اندازی مجدد دارد به او نگاه می‌کنم. این دیگر مسئله این نیست که آیا جوانسازی امکان پذیر است یا نه، بلکه مسئله زمان است.»

:Reference 

Loss of epigenetic information as a cause of mammalian aging

DOI: https://doi.org/10.1016/j.cell.2022.12.027

 

 

اشتراک گذاری
تصاویر
  • دستاورد بزرگ دانشمندان برای معکوس کردن پیری
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت