تاریخ انتشار: شنبه 08 بهمن 1401
کشف واریانت ژنتیکی که به لاغر ماندن کمک می کند

  کشف واریانت ژنتیکی که به لاغر ماندن کمک می کند

امتیاز: Article Rating

ژن ها چقدر بر وزن بدن ما تأثیر می گذارند؟ طبق مطالعاتی که در سال‌های اخیر ژنوم کامل ده‌ها هزار نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند، این تأثیر 20 درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر«سبک زندگی، مانند عادات غذایی و ورزش، تأثیر زیادی دارد، اما عوامل ژنتیکی نیز تأثیرگذار هستند».

تا کنون تقریباً صد واریانت ژنتیکی که احتمال داشتن شاخص توده بدنی بالا (BMI) را به طور متوسط افزایش می دهند، شناسایی شده اند.

 محققان CNIO (مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا)  یک مورد جدید را شناسایی کرده اند که بر میزان چربی ذخیره شده در بدن تأثیر می گذارد وتخمین زده می شود تقریباً در 60 درصد از جمعیت اروپا وجود داشته باشد.

 

 تیم CNIO تأثیر این نوع را در موش‌هایی که بیان آن با مهندسی ژنتیک انجام شده بود، مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که موش‌های دارای این ژن بین 10 تا 15 درصد چربی کمتری نسبت به همتایان غیر ناقل خود دارند.

 

محققان ارتباط احتمالی این واریانت ها را با 48 گونه مطالعه کردند که آنها "همبستگی قابل توجهی بین یکی از این گونه‌ها در ژن  FNIP2و بسیاری از این واریانت های مرتبط با چاقی" شناسایی کردند.

 

در انسان با توجه به اینکه تأثیر ژنتیک بر چاقی از 20٪ تجاوز نمی کند، سهم گونه ای که اکنون شناسایی شده است اندک است.

به همین دلیل، محققین توضیح می‌دهند: «به هیچ وجه اینطور نیست که افراد دارای این نوع ژنتیکی بتوانند بدون چاق شدن پرخوری کنند.»

Reference:

DOI:10.1186/s13059-022-02798-5

Folliculin-interacting protein FNIP2 impacts on overweight and obesity through a polymorphism in a conserved 3′ untranslated region

اشتراک گذاری
تصاویر
  • کشف واریانت ژنتیکی که به لاغر ماندن کمک می کند
فایل های پیوستی
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

وب سایت